Blog

Youtube optimalisatie SEO tips, beter vindbaar in Youtube

maart 2024, Anne-Marie Luijkx

Anne-Marie Luijkx -ecommerce coach

Anne-Marie Luijkx

Hoe zorgt Youtube optimalisatie dat je beter vindbaar bent in Youtube en Google?

Youtube is de tweede grootste zoekmachine na Google. Benut jij deze zoekmachines al door youtube optimalisatie voor jouw website of webshop? Door je Youtubekanaal en je video’s SEO handig in te richten kan je meer klanten aantrekken en verleiden om je website of webshop bezoeken. De SEO inrichting van je video’s verhogen de vindbaarheid in Youtube. Ook interessant punt: Youtube is onderdeel van Google. Dat wist je vast. Zie je ook in de Google zoekresultaten dat de Google zoekmachine videocontent en de website met de video steeds vaker hoger waardeert? In de Google zoekresultaten is zelfs een aparte sectie voor de video’s. Verbeter je video inrichting met deze youtube optimalisatie SEO tips.

Youtube optimalisatie SEO tips voor video’s

Youtube optimalisatie richt je SEO in bij upload van je video met instellingen én nadat je je video hebt geüpload. Ook voordat je je video uploadt zijn er een aantal zaken waaraan je kan denken om te zorgen voor goede vindbaarheid van je video. De content/ de video zelf, de titel, de SEO tekst, de eigenaar (je bedrijf of je ingerichte Youtubekanaal), de url’s, het zijn allemaal zaken waarnaar de zoekmachines kijken om je video een ranking-plaats te geven in de zoekresultaten.
Als jij je video’s voor je bedrijf in je Youtubekanaal handig inricht, dan belonen Youtube en Google search dat door hogere plaatsing in hun zoekresultaten. Hoe je je video SEO inricht zodat je optimaal wordt gevonden in Youtube? Veel dingen kan je doen. Ik noem een top 5 SEO tips voor veelgemaakte missers die ik tegenkom in de praktijk.

1. Bestandsnaam van je video vóór upload in je Youtube kanaal

De Youtube zoekmachine kijkt naar de bestandsnaam van je video. Zorg daarom bij upload in je Youtube kanaal voor een goede bestandsnaam van je video die overeenkomt en consistent is met de inhoud van je video en je videotitel. Voor de Youtube zoekmachine is een check of ‘wat je zegt in tekst en video instellingen’ ook klopt met ‘wat je video is’, erg lastig met al die codes en bedrijfsjargon. Voorkom daarom codewoorden, afkortingen of versienummering in de videobestandsnaam.

2. Video inrichting bíj upload – de instelling ‘wel/niet voor kids’

Onder een video zie ik geregeld de button ‘Probeer YouTube Kids’, waar een bedrijfspresentatie wordt gegeven. Deze instelling ‘wel/ niet geschikt voor kinderen’ heb je vast eens gezien als je je video uploadt in Youtube? Niets vermoedend wordt er ingevuld ‘ja’, met als gedachte ‘ja hoor, kan ook aan kinderen worden getoond’. Maar: eigenlijk betekent deze instelling ‘de video is speciaal gemaakt voor kids’. Klik je hier op ‘ja’, dan wordt je video voornamelijk aan kinderen getoond, komt je video vaker in de rechterkolom in Youtube bij kindervideo’s, plus de button ‘Probeer YouTube Kids’ verschijnt. Is dat wat je in gedachte had met je bedrijfspresentatie?
En nog een punt: het levert je wellicht minpunten in de ranking waar je eigenlijk wil zijn, misschien wel in de zakelijke markt?

Training Youtube optimalisatie -aanpassen instellingen

3. Titel van je video

Zet een zoekwoord in de titel en denk aan je merknaam te vermelden. Kies een zoekwoord voor de titel wat relevant is voor jouw bedrijf, product of dienst, en natuurlijk wat de lading van de video dekt. Dan begrijpt de zoekmachine Youtube beter waar jouw video overgaat. De titel kan max. 100 tekens hebben, maar een kortere titel tot max. 75 tekens leest prettiger. De titel van je video is zichtbaar op meerdere plaatsten; binnen de zoekresultaten (je metabeschrijving), boven en onder de video, bovenin de browser en bij de suggestie-video’s in de rechterkolom als iemand video’s kijkt in Youtube.

4. Videobeschrijving, de SEO-tekst – Youtube optimalisatie inrichten ná upload video

Zorg voor een heldere SEO geschreven begeleidende tekst bij je video met relevante zoekwoorden voor jouw website. Kies zoekwoorden hoe jouw klanten zouden zoeken voor jouw product of dienst. Denk bijvoorbeeld vanuit de klantreis, de customer journey, bij het kiezen van de zoekwoorden. Heb je een video geüpload in Youtube, selecteer zoekwoorden in de gesproken tekst, en gebruik deze in de SEO tekst. Liefst in de eerste regel, aan het begin van een alinea en aan het eind. Zo zorg je voor herkenning en consistentie, wat belangrijk is voor de Youtube zoekmachine en de Youtube optimalisatie.

5. Zoekwoorden in gesproken tekst van je video, gebruik ze ook in je video SEO-tekst

Voor Youtube optimalisatie kies je zoekwoorden voor je SEO tekst die ook in de videotekst worden gesproken. Spraakherkenning is een trend die doorzet. Ik herken het in Youtube aan het (recent) automatisch gegenereerde transcript bij elke video. Zorg jij al dat je zoekwoorden overeenkomen met de gesproken tekst in je video? De reden voor deze tip: Youtube genereert automatisch een transcript met teksten van de gesproken video. Ook van Nederlandse teksten wordt spraakherkenning steeds beter. Deze transcript-teksten zijn nog niet altijd goed Nederlands, maar het wijst er op hoe belangrijk Youtube de gesproken tekst vindt. Youtube crawler verleent ranking punten op basis van de woorden in dit transcript.

youtube optimalisatie  blog

Met de inrichting van thumbnails, url’s, hashtags, playlisten, kaarten, schermen, ‘suggestie volgende video’ is ook nog veel te halen op gebied van Youtube optimalisatie. Of wat is het belang van de inrichting van je Youtubekanaal voor de ranking in de zoekmachine? Ik vertel je er graag meer over bij een goede kop koffie. Stuur me een berichtje en ik bel je snel terug voor een kennismaking.

Wil je meer weten of zelf aan de slag met je video’s in een workshop Youtube Optimalisatie?

Anne-Marie Luijkx – @EcommerceTraining

Wil je meer weten over Youtube optimalisatie? Wil je weten hoe je meer bezoekers naar je website trekt door inzet van video’s, onderwerpen of je video SEO inrichting? Stuur me een berichtje of bel me voor vrijblijvend sparren!

Anne-Marie Luijkx -ecommerce coach