Blog
Social media voor je bedrijf
april 2023, Anne-Marie Luijkx

Lees de tips hoe je Social media voor je bedrijf inzet
Social media voor je bedrijf inzetten is iets heel anders dan voor jezelf privé
Social media voor je bedrijf inzetten of zakelijk posten is een expertise. Tuurlijk, als je bent opgegroeid met een telefoon of ipad in de kinderwagen, dan zit je op de socials, kan je een goede foto schieten, een snapshot maken, een leuke video maken, editen in een hand-om-draai en posten. Dat doe je dagelijks. Maar hoe zet je de social media voor je bedrijf in, de branding van een merk, de activatie van een webshop, positionering van een bedrijf, een klantbase opbouwen of onderhouden van klantrelaties?
Kijk, dan wordt er toch iets anders van je gevraagd, dan alleen een post, een foto, een tekst of video. Social media voor je bedrijf inzetten, dat is een vak.
Welke social media strategie kies je?
De social media strategie voor je bedrijf volgt uit de bedrijfsdoelstelling. De keuze van het social medium voor je bedrijf is gerelateerd aan je doelgroep. Weet je welke klanten op welke social media aanwezig zijn? Dan volgt daar je keus uit welke social medium voor jouw bedrijf belangrijk is.
Wat je post, plaats je voor je (potentiële) klanten. Het beste is je keus voor social media kanaal af te stemmen op je klant. Wees daar waar je klant ook zit. Heb je meerdere klantgroepen, dan zorg je voor een bedrijfspagina op diverse social media kanalen zodat je elke klantgroep kan bereiken. Klanten die op je social kijken kunnen nieuwe klanten zijn of klanten die je al een tijdje volgen. Ontwikkel daarom je social media strategie voor je bedrijf op zo’n manier zodat je content aanbiedt op het kanaal waar je klantgroep ook aanwezig is.
Wie is je klant op je social media bedrijfspagina?
Belangrijk om te bedenken is weten wie je volgers zijn op je social media bedrijfspagina. Heb je volgers ‘gekocht’ door een slimme actie, is er een koerswijziging geweest in je bedrijf of heb je een tijdje stil gelegen (zoals bijvoorbeeld in 2020 tijdens de coronaperiode)? Dan kan je best een goed aantal volgers hebben, maar hoeven het niet altijd ook je klanten te zijn. Het opbouwen van je volgers op je social media bedrijfspagina, doe je beter zorgvuldig en eerlijk. Dat duurt langer, maar op langere termijn heb je er meer aan.
Er zijn heel wat smaken hoe je je volgers kan opbouwen. Weet bijvoorbeeld welke klantgroep op welk social medium bereikbaar is. Hierop pas je je posts en activatie aan. Is de keuze voor Tiktok of Facebook alleen generatie gebonden of cultuur en interesse? Heb je een zakelijke klant of particuliere consument, toerist of regionaal? Kies je een social medium account in één taal of ga je universeel in het Engels? Allemaal keuzes waarvan je je bewust bent van je doelgroep om je social medium volgers te (kunnen) opbouwen.

Contentplan maken: wat wil je met je post bereiken voor je bedrijf?
Tijd en moeite stoppen in een post doe je niet voor niets. Daar wil je iets mee. Je wil iets met die post. Waarom er anders tijd in stoppen? Al is het maar dat je iets leuks wil delen, voor de fun. Mogelijke bedrijfsdoelstellingen voor je post kunnen zijn contact met je volgers, herhaal bezoek naar je restaurant of reservering voor je hotel stimuleren. Een campagnedoelstelling kan zijn meer volgers creëren, meer bezoekers naar je website genereren of leads genereren die je later kan benaderen. In een contentplan maak je een overzicht van de posts per onderwerp en doel.
Klanten aantrekken en verleiden is een continu proces. Een klant kan voor het eerst met je kennismaken op je social media of kan je een tijdje volgen alvorens een aankoop te doen of nieuwe reservering te maken. Ontwikkel daarom je social media contentplan voor je bedrijf op zo’n manier zodat je content hebt die aanspreekt op meerdere fases in de customer journey van je klant.
De customer journey van een klant gaat om het hele proces, de ‘reis’ van de klant, van oriëntatie tot aankoop. Vijf fases in de klantreis zijn de eerste kennismaking, inspiratie, aankoop, service en loyalty.
Social media content creatie: de post
Mooie triggerende content voor je post is belangrijk. Hier gaat vaak de meeste focus naar toe. Maar om je mooie content in de post ook zijn doel te doen bereiken, zijn er heel wat dingen om aan te denken. Het toepassen van SEO betekent dat je zoekwoorden opneemt in de tekst van de post of (gesproken) video. Dat vraagt om een voorbedacht plan voordat je een video of foto maakt. Wil je met de post dat de lezer iets doet, denk dan aan een duidelijke call-to-action en een link naar je website, webshop of gewenste landingspagina. Dat kan in je tekst, in je beeld of in je video.
Zet je de post in voor bekendheid en branding, dan is zoveel mogelijk bereik creëren belangrijk. Interactie stimuleren helpt, zodat mensen reageren. Bij meer reactie en interactie wordt je post vaker getoond in de social media tijdlijn, bij volgers, volgers-van-volgers, friends-of-friends. Zet je de post in voor meer verkoop, dan hoort er een call-to-action zoals Lees verder, Bezoek de webshop, Koop hier je ticket etc.
Voorbeeld Contentplan met aandacht voor elke fase in de customer journey
Enkele post-voorbeelden waarbij je de klant aanspreekt in elk fase van de customer journey
- Eerste kennismaking/ bekendheid: een post met mooie foto van je product
- Inspiratie/ overweging: een post met alle voordelen van je product
- Aankoop: een post met trigger ‘koop hier’ of leuke actie
- Service/ levering: een post waarin je service of contact servicedesk wordt genoemd
- Loyalty: een post met klant aan het woord

Zeker, bij zakelijke inzet van je social media wordt er iets anders van je gevraagd in de opzet van de post, een foto, de tekst of video dan dat je op je eigen social timeline zet. Social media voor je bedrijf inzetten dat is een vak. Van Social Media Strategie, naar Social Media Contentplan maken en content creëren voor je bedrijf. We gaan ermee aan de slag bij de Training Social Media voor je bedrijf
Wil je zelf aan de slag met social media voor je bedrijf effectief inzetten? Stuur me een berichtje en ik bel je snel terug voor een eerste kennismaking!
Wil je meer weten over de training Social media voor je bedrijf?
Anne-Marie Luijkx – @EcommerceTraining
Wil je graag meer weten over Social media zakelijk inzetten of hoe je verkoop verhoogt door inzet van soial media voor je bedrijf? Laat een berichtje achter of bel me en dan plannen we een eerste kennismaking!