Blog
Met Youtube optimalisatie je verkoop verhogen
februari 2023, Anne-Marie Luijkx

Met Youtube optimalisatie je online verkoop verhogen
Met Youtube optimalisatie kan je je verkoop verhogen
Youtube is de tweede grootste zoekmachine na Google. Hoe verhoog je je verkoop via Youtube? Hoe trek je jouw klanten aan naar je website of webshop met je video’s via Youtube? Door Youtube optimalisatie inrichting in je kanaal, je video’s en je playlisten kan je je verkoop verhogen via Youtube.
Een basisregel in onlinemarketing: is wees aanwezig op het marketingkanaal dat de klant zelf kiest. Het gebruik van video’s en Youtube search is een trend in 2023 die laat zien dat klanten op Youtube aanwezig zijn. Een consument, misschien je potentiële klant, zoekt steeds vaker een video voor inspiratie, uitleg, informatie of review met ervaring van anderen. Dat zien en waarderen zoekmachine Youtube en zoekmachine Google. Videocontent wordt daarom steeds vaker hoog in de zoekresultaten gewaardeerd. Hierop kan je als bedrijf inspelen. De youtube optimalisatie inrichting doe je in je eigen Youtubekanaal. Hoe je met youtube optimalisatie je verkoop kan verhogen, vertel ik je graag met mijn ervaring in de praktijk en tips.
Inrichting in je Youtubekanaal in drie stappen
Richt je je video’s en je Youtubekanaal handig en SEO in, dan beloont Youtube dat door vaker je video’s te laten zien in de zoekresultaten of bij de video suggestielijst in de rechter kolom. Gebruik je videocontent om je product of dienst te presenteren of zet je je vidoe op je website, dan is Youtube optimalisatie wellicht wel een goede manier om klanten aan te trekken, te interesseren voor je producten en vast te houden.
Het inrichten van je Youtubekanaal om je verkoop te verhogen doe je in drie stappen:
Stap 1. Youtubekanaal presentatie: het is je bedrijfspresentatie in Youtube. Zorg daarom voor goede informatie in je Youtubekanaal met beschrijving van wat je bedrijf doet en wat je via je webshop verkoopt. Denk aan een call-to-action en maak het een bezoeker makelijk contact met je op te nemen met contactinformatie. Maak het makelijk om je verkoopkanaal te vinden door vermelden van links naar je website/ webshop.
Stap 2. SEO inrichting van je video’s die inspelen op zoekwoorden. Lees de Ecommerce tips Youtube optimalisatie, beter vindbaar in youtube
Stap 3. Inrichten van Playlisten en ‘suggestie volgende video’ om zo potentiële klanten het verkoopproces, de verkoop funnel in te verleiden. Daarover lees je hieronder meer.
Stap 3. Klanten de verkoop funnel in verleiden middels Youtube Playlisten
Denk als Youtube en maak het Youtube makkelijk. Youtube presenteert in de rechterkolom een hele rij suggestie video’s. Als je begint met één video kijken ben je zo een uur verder met de ene video na de andere video kijken. Herkenbaar? Er is iets dat je telkens triggert toch?
Wist je dat: je het klantgedrag en dit Youtube-gedrag kan beïnvloeden door het algoritme, de crawler, hints te geven met ‘volgende suggestie-video’ . Het klikgedrag en kijkgedrag van kijkers, zorgen voor bevestiging in het algoritme.
Hoe beïnvloed je het zoekalgoritme in Youtube met playlisten?
Een andere mogelijkheid om het zoek algoritme ’te helpen’ is om playlisten in je Youtubekanaal in te richten waar je productgroepen bij elkaar zet of informatievideo’s bij elkaar zet. Je kan zelfs je video’s zo inrichten zodat de playlist zijn ingericht per klantgroep en dat je inspeelt op de customer journey zodat je zo je klanten de verkoop funnel in verleidt.
In je eigen video’s heb je de mogelijkheid een suggestie ‘volgende video’ in te richten. Je maakt het de zoekmachine Youtube gemakkelijk door zelf een ‘suggestie video’ in te richten zodat Youtube zijn rechterkolom met videosuggesties kan vullen. In Youtube werkt het net zoiets als dat je in je webshop een ‘suggestie product’ presenteert zodat je klanten verleidt met je gehele productaanbod in je webshop. Ook bekend als: Cross-selling.
Inrichting ‘volgende suggestie-video’ in Youtube
Drie mogelijkheden om ‘volgende suggestie video’ in te richten in jouw video’s zijn:
- Inrichten van youtube Playlisten
- Inrichten van ‘kaarten’; dit is het i-tje in de rechter bovenhoek van je video
- Inrichten van ‘eindscherm’; dit is de overlay in de laatste sec. van je video
Indeling Youtube Playlisten per productgroep of klantgroep; wat voorbeelden
Voorbeeld Playlist productgroep: Zet de video’s in één lijst wat bij elkaar hoort en elkaar aanvult op basis van product (wat ook je zoekwoord is). Verkoop je producten zet dan video’s van je product, klantervaringen en handleidingen, per productgroep bij elkaar.
Voorbeeld Playlist klantgroep: Zet de video’s in een lijst per klantgroep zodat een potentiële klant makkelijk vindt wat hij/zij interesseert. Verkoop je vakanties voor gezinnen met kleine kinderen? Zet deze belevingsvideo’s in een Playlist gericht op de jonge ouders. Verkoop je kinderspeelgoed aan ‘vrienden van mensen met kinderen’ als cadeautje? Zet de video’s gericht op de vrienden, opa’s/oma’s ed. bij elkaar.
De volgorde van de video’s in je Playlist; denk vanuit perspectief van je klant
Richt de volgorde van je playlist in vanuit het perspectief van je klant en zijn customer journey, hoe de klant komt van iets zoeken tot aankoop intentie. Je kan je Playlisten inrichten met video’s zodat de volgorde van de video’s inspeelt op de fases van de klantreis. Dat werkt ongeveer zo: is de aandacht getrokken middels een korte online commercial, dan is het als klant fijn om meer informatie met verdieping voorgeschoteld te krijgen. Ben je als klant geïnteresseerd geraakt, dan is de volgende stap in het aankoopproces ‘wat is de ervaring van anderen’ of ‘waar kan ik het kopen’. Voor de laatste stap ‘de aankoop’ is het handig bij al je video’s een link te vermelden van je website en dat makkelijk te vinden is waar de aankoop gedaan kan worden.
Voorbeeld volgorde Playlist Personeelswerving
- Korte wervingsvideo – 10 á 15s
- Langere wervingsvideo – rond 1 min.
- Informatie over het bedrijf – 1 á 2,5 min.
- Is duurzaamheid een belangrijke pijler van het bedrijf? Of heb je nieuws? Dan hierover een video. – 1 á 2,5 min.
- Personeel aan het woord – 1 á 2,5 min.
- Korte wervingsvideo met de call to action ‘reageer hier’, of een korte video met sollicitatie stappen – 10 á 15s.
- Korte video met stappen onboarding – max. 1 min.
Herken je de recruitment journey? Awareness, Consideration, Application, Onboarding, Advocacy


Voorbeeld volgorde Playlist Productverkoop
- Korte online commercial – 10 á 15s
- Productpresentatie video – 25 á 40s
- Productbeleving video – 1 á 3 min.
- Klant aan het woord over je product – rond 1 min.
- Handleiding video – 1 á 2 min.
- Korte commercial met call-to-action ‘bestel nu’ – 10 á 15s
- Handleiding video – 1 á 2,5 min.
Herken je de stappen customer journey? Aandacht, Afweging, Actie, Altijd, Advocacy
Hoe werkt dit principe ‘met youtube optimalisatie meer verkoop genereren’ nu voor jouw website of webshop? Dat kunnen we uitzoeken in een workshop Youtube optimalisatie. Of als ecommerce coach kom ik graag sparren of meewerken om de onlinemarketing aanpak te professionaliseren.
Stuur me een berichtje en ik bel je snel terug voor een eerste kennismaking!

Wil je meer weten of een workshop of training Youtube Optimalisatie volgen?
Anne-Marie Luijkx – @EcommerceTraining
Wil je graag meer weten over Youtube optimalisatie of hoe je je verkoop verhoogt middels youtube optimalisatie? Laat een berichtje met je contactinformatie achter en plannen we snel een eerste kennismaking!